۴ آذر ۱۴۰۲ ۰۸:۵۵

ویژگی که یک معلم خوب باید داشته باشد

علاوه بر خانواده یکی دیگر از افرادی که می تواند در سرنوشت یک نفر تاثیر گذار باشد بدون شک معلم است و اصلی ترین ویژگی معلم خوب داشتن ارتباط قوی با دانش آموز است.

تمام ویژگی های که یک معلم خوب باید داشته باشد

معلمی خوب بودن بسیار مهم است . معلم خوب کسی است که دانش آموز تا آخر عمر از او یاد کند و گرامی داشته شود اما چه چیزی باعث می شود تا یک معلم خوب باشید؟ در پاسخ به این سوال باید موارد زیادی را در نظر گرفت . در این قسمت از سبک زندگی به معرفی ویژگی های برتر یک معلم خوب پرداخته ایم و معتقد هستیم در امر آموزش با کیفیت و ایجاد رابطه ای قوی بین معلم و دانش آموز؛ بسیار مهم است .

ویژگی معلم خوب

معلم خوب

۱- مهارت های ارتباطی

ارتباطی موثر یک دارایی محسوب می شود و باید در محیط های حرفه ای و محیطی کسب شود زیرا ریشه روابط موفق و به یاد ماندنی است . در زمینه آموزشی نیز مهارت ارتباطی قوی برای یک معلم به منظور ایجاد یک فضای قابل اعتماد برای دانش آموزان مهم است . مهارت های ارتباطی قوی یک هدف ضروری برای آموزش است . به عنوان یک معلم، داشتن توانایی بیان ، نشانه های کلامی، نوشتاری ، دیداری و زبان بدن همراه با ظرفیت تبدیل ایده ها به ساختار های قابل درک برای دانش آموز را با نتایج برتر ارائه می دهد .

یک معلم باید بتواند برنامه درسی کلاس را به شکلی موثر و سازمان یافته بیان کند تا دانش آموزان بتوانند متوجه آن شوند به این ترتیب دانش آموزان می دانند که از آن ها چه انتظاراتی می رود؛ بنابراین تکالیف شان را به موقع و دقیق انجام می دهند . یک معلم باید تمام تلاش خود را برای توضیح تکالیف انجام دهد به طوری که دانش آموزان بتوانند به درستی آن را انجام دهند و متوجه شوند . اگر به هر دلیلی دانش آموز انتظارات یک کار یا تکالیف را درک نکرده باشد ، مهم است که معلم آن ها را مجدد و به بهترین نحو توضیح دهد .

۲- مهارت های شنیداری

دانش آموزان به صحبت های یک معلم گوش می دهند، از طرفی نیز اگر آن ها سوالاتی داشته باشند باید مورد توجه معلم قرار بگیرند. توانایی های شنیداری نهفته است و به شما این امکان را می دهد تا دانش آموزان خود را درک کنید. براساس گفته ارسطو:” کسانی که می دانند و کسانی که می فهمند تعلیم می دهند”. توانایی درک دانش آموزان یکی ازمهارت هایی است که معلم باید داشته باشد. هر دانش آموز متفاوت است و خود را به شیوه ای منحصر به فرد نشان می دهد. با پرسیدن سوال و گوش دادن دقیق به صحبت های دانش آموز، معلم می تواند ارتباط خود با او را بهبود ببخشد. از طریق مهارت های شنیداری قوی، معلمان قادر به ایجاد یک محیط یادگیری عالی ، سالم و با کیفیت هستند.

معلم

۳- نگرشی دوستانه

برخورد دوستانه یکی از مهم ترین ویژگی های یک معلم خوب است . این مهارت ارتباط تان را با دانش آموزان نزدیک تر کرده و آن ها را ترغیب به یادگیری بیشتر و بهتر می کند . دانش آموزان می توانند با خیال راحت سوالات خود را بپرسند . این امر به نوبه خود باعث ارتقای رابطه معلم و دانش آموز و ایجاد فضای یادگیری مثبت می شود بنابراین نکته مهمی که در میان است، برخورد دوستانه یک معلم، اعتماد دانش آموزان را به همراه دارد. احساس اعتماد باعث تقویت بیشتر ارتباطات در محیط یادگیری می شود و بهره وری بیشتر دانش آموزان را به همراه خواهد داشت . با داشتن نگرشی دوستانه، این احساس راحتی و اعتماد ایجاد می شود و شما به عنوان معلمی ماندگار در ذهن آن ها خواهید ماند.

۴- صبوری

صبر یک فضیلت در دنیای آموزش است. معلم بودن و رسیدگی همزمان به چندین دانش آموز کار ساده ای نیست و صبر زیادی لازم دارد زیرا دانش آموزان هنگام یادگیری استعداد های مختلفی دارند. توجه به این موضوع بسیار مهم است زیرا به دانش آموزان کمک می کند تا از درس هایشان عقب نمانند و موفقیت در محیط تدریس را بیشتر کنند. به خاطر بسپارید که صبر شما الگویی برای دانش آموزان نیز محسوب می شود.

یک معلم صبور با محیط آموزشی سازگاری بیشتری دارد. دانش آموزان در گروه سنی مختلف در مورد برقراری ارتباط و آموزش ، مشکلات مختلفی دارند. یک معلم صبور می تواند علاوه بر آموزش خوب، در این زمینه هم هر یک از دانش آموزان را به درستی درک کند اما با این وجود، صبر و حوصله به یک معلم اجازه می دهد تا متوجه شود با چه تاکتیک هایی می تواند دانش آموزان را درگیر یادگیری کند.

معلم صبور

۵- اخلاق کاری خوب

اخلاق خوب ، ویژگی یک معلم خوب است زیرا در نحوه تدریس او نیز موثر می باشد . داشتن یک اخلاق کاری خوب به دانش آموزان نیز کمک می کند تا از معلم خود الگو بگیرند . معلم خوب در کنار این ویژگی باید مسئولیت پذیر نیز باشد بدان معنا که بتواند مسئولیت موارد مختلفی از جمله رفتارهای احتمالی دانش آموزان را در محیط کلاس بر عهده بگیرد .

متاسفانه همه دانش آموزان در مورد نگرش ها و رفتارهای خود دارای دامنه توجه یا سطح نظم یکسانی نیستند . معلمان باید صبور باشند و به یاد داشته باشند که این یک قسمت اجتناب ناپذیر از آموزش است . با داشتن اخلاق کاری خوب و قوی، آن ها می توانند به طور موثر تری از آنچه در محیط تدریس لازم است را ارائه دهند . اگر به نظر می رسد کارساز نیست ، معلمان باید تمام تلاش خود را کنند تا راه حلی مفید بیابند .

توصیه می شود معلمان حداقل ۵ دقیقه قبل از شروع درس، وارد محیط کلاس شوند زیرا این امکان برای تدریس به موقع و ارتباط نزدیک با دانش آموزان فراهم می شود. این بدان معناست که از آن ها انتظار می رود کلاس را به موقع به پایان برسانند و همچنین موظف هستند هیچ غیبتی نداشته باشند.

معلم مهربان

۶- مهارت های سازمان دهی

معلمان باید سازمان دهندگان خوبی باشند زیرا کیفیت خوب این کار، در معلمی خوب بودن نقشی اساسی دارد . در صورت عدم داشتن این مهارت ، معلم ممکن است در انتظارات و وظایفی که برعهده دانش آموزان گذاشته است دچار خطا شود . اکثر معلمان عادت دارند که بعد از اتمام کلاس ، نکات اساسی را که باید در کلاس بعدی خود به خاطر بسپارند و انجام دهند ، یادداشت می کنند . به این ترتیب آن ها می توانند مطالب لازم برای کلاس بعدی را به راحتی آماده کنند .

سازمان دهی ضعیف ممکن است منجر به اتلاف زمان آموزش و وقت خود شود . معلمی سازمان یافته می تواند دانش آموزان را بهتر از آنچه انتظار می رود آگاه سازد و سطح یادگیری آن ها را افزایش دهد .

۷- آماده سازی

آماده سازی به همراه سازمان دهی یکی دیگر از ویژگی های معلم خوب است . لازم است معلمان در مورد مطلبی که قرار است ارائه دهند آگاه باشند و برای کلاس خود آماده شوند . آن ها می توانند این کار را ۶-۱۲ ساعت قبل از شروع کلاس شان انجام دهند . آماده سازی به معلمان فرصت می دهد تا به طور موثر انتظارات واضح و واقع بینانه ای را برای دانش آموزان تعیین کنند و به طور سازنده ای به آن ها منتقل نمایند .

خصوصیات معلم خوب

۸- مهارت های انظباطی

یک معلم باید نظم و انضباط را در نظر داشته باشد . معلمی که مهارت انضباطی قوی و موثری داشته باشد قادر خواهد بود تا رفتار های مثبت را در کلاس ارتقا دهد . حفظ نظم و انضباط در کلاس برای ایجاد فضایی مثبت که یادگیری را افزایش می دهد ، بسیار مهم است . معلمان می توانند این کار را با بیان و حفظ لیستی از استاندارد های یادگیری در کلاس انجام دهند .

۹- محیط آموزشی دوستانه

داشتن یک کلاس آموزش دوستانه برای بچه ها ضروری است. شما به عنوان یک معلم ، الگوی دانش آموزان خود هستید. این بدان معناست که معلمان نباید در هر زمانی که خواستند خوراکی بخورند یا با تلفن صحبت کنند. معلمان نباید از مواد مخدر استفاده کنند که این امر نه تنها باعث اختلال در سیستم کلاس و مدیریت آن می شود بلکه می تواند از نظر جسمی و روانی نیز به رفاه دانش آموزان آسیب جدی برساند . از معلمان انتظار می رود لباس مناسب، متناسب با شان تدریس را بر تن کنند. لازم به یادآوری است که یک معلم بازتابی از سازمانی است که با و برای آن کار می کند .

معلم و دانش آموز

۱۰- نگرش محترمانه

احترام لازمه هر رابطه ای است ، چه در محیط کار و چه در زندگی ! معلمان نباید به هر شکلی دانش آموزان را تهدید، تمسخر، توهین یا تحریک کنند. انجام این کار نه تنها بی احترامی به دانش آموز بلکه به خود و کلاس نیز است. چنانچه در مطالب قبلی اشاره داشتیم احترام گذاشتن به هر دانش آموز و کل محیط تدریس بسیار مهم است چراکه بی احترامی کردن نه تنها به روحیه دانش آموزان آسیب می زند بلکه می تواند شغل و اعتبار شما را نیز به خطر اندازد. احترام و مسئولیت پذیری در قبال اعمال خود به عنوان یک فرد و از همه مهم تر به عنوان یک معلم بسیار مهم است .

به خاطر داشته باشید احترام چیزی است که بیش از آنکه گذاشته شود ، کسب می شود. اگر یک معلم احترام اطرافیان و محیط کاری خود را نگه دارد بیش از آنچه تصور کند توسط همکاران و مهم تر از همه دانش آموزانش محترم شمرده می شود. بنابراین مهم است که با دانش آموزان خود همان احترامی را که انتظار دارید با شما رفتار کنند را رعایت کنید.

*فراموش نکنید که شما الگوی دانش آموزان خود هستید.

ویژگی که یک معلم خوب باید داشته باشد

ardabil-sci.ir

مطالب مرتبط